"
Velikokrat pri bendih opažam, da niti ne vedo, zakaj obstajajo. "
Mraz
ali ne, meglena ljubljanska tuga ali ne, jutri zvečer bi se spodobilo, da se
vsi narišemo v Menzi pri koritu. Zakaj? Gospod Moonlee bo na tamkajšnjem odru
ponosno razkazal svoje otročiče. Od domačih nojzerjev Nikki Louder, do
beograjskega fenomena Repetitor, trashcorovcov Senata Fox, hardcore punkerjev Debeli Precjednik in instrumentalistov Storms. Protagonist založbe Moonlee
Miran Rusjan pravi, da je Moonleejada žurka, ki ponuja priložnost, da se vsi,
ki vanjo kakorkoli vpleteni, podružijo, spijejo pivo ali pet in skupaj s
ponosom, da so del te zgodbe, ustvarjajo spomine. O zaljubljenosti v sonično
umetnost, o tem, s kakšnimi težavami se Moonlee Records srečuje, kakšne
neumnosti dandanes počnejo mladi bendi in o tem kakšne debilizme prodaja
"superduper" glasbena oddaja Videozid, sem se z njim pogovarjala za
Siol.net. Intervju v malce spremenjeni različici je možno prebrati spodaj, še
pred tem pa si preberite, zakaj se je Miran sploh zaljubil v svoje varovance
Nikki Louder in Repetitor.
Nikki
Louder
Pri
njih mi je najbolj fascinantno to, da me spominjajo na neke bende, ki so mi
bili v devetdesetih popolnoma nori. Takrat se je rojevala vsa ta neka
zaljubljenost (v glasbo). Bil sem popolnoma navdušen nad takim stilom. In ko
sem toliko let kasneje prvič videl Nikki Louder, so mi bili všeč –
"vau!". Sprva mi ni bilo popolnoma jasno, kaj se mi zdi
"vau". Kasneje enkrat sem poslušal neke posnetke in mi je kapnilo:
Nikki Louder me spominjajo na te bende! In najboljše pri tem je, da so to
popolnoma underground bendi, za katere oni sploh niso nikoli slišali.
Repetitor
Prvič
sem jih gledal na enem izmed njihovih prvih koncertov v Beogradu na Jelen pivo
festivalu – dva odra, en kup velikih imen, v nekem malem klubu pa so igrali
manjši bendi. Ko so prišli na vrsto oni – vse skupaj je bila bolj demo varianta
– smo se strinjali, da imajo nekaj tistega … In sedaj, tri ali štiri leta
kasneje, je to nekaj prišlo ful do izraza. Zrasli so tudi tehnično, zadevo
dodelali in je to, to. Po mojem mnenju je to bend, ki … Bend zadnjega
desetletja! Imajo neverjetno energijo, ker imajo neverjetno željo po igranju.
O
tem, ali zaradi dela osnovanega na prostovoljstvu, navdušenje na Moonlee
Records kdaj zbledi …
Moonlee
Records temelji na entuziazmu in glede na to, da nismo več tako mladi – mladi
smo samo po duši –, si moramo svojo eksistenco zagotoviti nekje drugje. To
pomeni, da dejansko moraš določeno število ur porabiti za nekaj drugega,
namesto da bi ta čas porabil za založbo oziroma glasbo, ki te sicer bolj veseli
kot služba. Po drugi strani ti to, da nisi vezan na zaslužek založbe, daje
svobodo, da počneš z glasbo, karkoli hočeš. Ni treba sklepati nepotrebnih
kompromisov in vsak dan razmišljati, ali si dovolj prodal, da boš imel za
kosilo. Seveda se ti včasih tudi zdi, da bi lahko za bende naredil še več, če
bi imel na razpolago več časa. In to je lahko včasih frustrirajoče. Mi delujemo
že sedem let in na začetku nismo načrtovali dolgoročnega projekta. Naša prva
izdaja je bil namreč album našega lastnega benda, Analene, vendar so se potem stvari
začele dogajati same od sebe, saj so se pojavili še drugi bendi. Nihče pa si ni
mislil, da bomo imeli sedem let pozneje za sabo triindvajset plošč. Entuziazma
ne zmanjkuje … ravno nasprotno, zdi se mi, da je vsaj pri meni ta zagon samo še
večji in večji.
O
tem, koliko demo posnetkov prejmejo na založbo …
Bendov,
ki bi radi kaj izdali, je ogromno. Vendar pazi – če bi, recimo, iz vseh teh
bendov samo en član kupil kakšno našo ploščo, bi mi bistveno lažje obstajali. Bendom
zato tudi postavljam provokativno vprašanje: "Če vi ne kupujete plat drugih
bendov, zakaj pričakujete, da bo kdo kupoval vaše?"
O
tem, da je podobno težavo mogoče opaziti tudi pri bendih in njihovem
obiskovanju koncertov …
Ja,
definitivno. A moramo biti tudi iskreni; Slovenija je zelo majhna, ponudbe pa
je ogromno. V Ljubljani je vsak dan nekaj koncertov in težko je pričakovati, da
bodo vsi koncerti dobro obiskani. Tako kot ni pričakovati, da bodo vsi kupovali
plošče. Toda bendom res svetujem, naj hodijo na koncerte. Tam so pretežno isti
ljudje, in ko se boš z nekom videl desetkrat, si boš slej ko prej pokimal. Naslednjič
boš z njim pil pivo in čez čas se boš mogoče z njim že dogovarjal za koncert. Samo
prek svojih fantaziranj je težko vstopiti v kanale glasbenega podtalja.
Vključiti se je treba v dogajanje.
Tudi drugod
po sveti ni veliko drugače. Mi smo recimo veliko igrali po Evropi … Nekdo si
misli, da je na zahodu to 'vau', v
bistvu pa imaš koncert za zelo, zelo specifično publiko. Ni naključnih
obiskovalcev. Tisti, ki te poznajo, bodo prišli – to je dvajset, trideset
ljudi. Pri nas pa imaš recimo dogodke, na katere pride dosti ljudi 'sčekirat'.
Kar se mogoče na zahodu zelo redko dogaja. Ni vse tako črno in ni drugod vse
super.
O
tem, da se bendi včasih veliko bolj osredotočajo na PR, namesto da bi
raziskovali in iskali kontakte …
Se
strinjam. Velikokrat pri bendih opažam, da niti ne vedo, zakaj obstajajo. In to
se vidi tudi na odru. Premnogo bendov hodi samo na velike koncerte in potem
pričakujejo, da bodo tudi sami funkcionirali kot veliki bendi, a v resnici do
tega prideš po zelo dolgem in delovnem obdobju, če sploh. Vsi bi radi kar preskočili
iz nič v ogromno, kar pa je iluzorno in takšni bendi običajno tudi hitro
propadejo. Meni so najzanimivejši bendi, ki dajo skoraj vse v svoj živi nastop
– ki jim je glavni cilj koncertiranje, kjer energija benda pride tudi najbolj
do izraza. Nasploh so danes koncerti glavna stvar. Več je občinstva kot pri
nosilcih zvoka ali videospotih. Tudi večina stvari se proda na koncertih, kjer ljudje
še malo v afektu od dobrega koncerta kupijo ploščo, ki jo drugače mogoče ne bi.
Obiski koncertov so večji, kot so bili. In na koncertih se vrti denar, tako pri
malih kot velikih bendih. Predvsem pa na koncertih dobijo bendi največ
'feedbacka', kaj lahko naredijo, kaj ne, kako reagira občinstvo. Vsak bend
postane bend po 50, 100 koncertih. Kilometrina je izjemno pomembna in tega PR
ne more rešiti.
O
tem, koliko so za plošče ljudje pripravljeni odšteti na Bandcampu …
Bandcamp
je zelo uporabna platforma. Pokazala nam je, da so ljudje za glasbo pripravljeni
plačati, tudi če je nekaj zastonj, in da so pripravljeni plačati tudi več, kot je
zahtevano. Bandcamp ima možnost, da plošči postaviš minimalno ceno, ki pa je ne
omejiš navzgor. Nekatere starejše izdaje (v digitalni obliki) smo ponudili
zastonj, a ljudje včasih vseeno plačajo. Za plošče z minimalno ceno treh evrov
plačajo tudi deset. Približno tretjina naročil je večja od minimuma, kar je
fascinantno. Pri vsej tej "download" zgodbi pa je seveda najpomembnejše,
da se glasba širi. In Bandcamp ponuja možnost, da glasbo sam postaviš v
medmrežje v resnično dobri kakovosti. Tvoja glasba se bo, hočeš nočeš, po spletu
širila brezplačno in bendu/založbi je v interesu, da naokoli kroži kakovosten posnetek.
S tem se predstavljaš potencialnim oboževalcem.
O
sodelovanju s sorodnimi založbami po svetu …
Imamo
mrežo založb oziroma distribucij, ki funkcionirajo po podobnem principu kot mi.
Prek njih so potem naše plošče dostopne drugje – v ZDA, po Evropi, na Japonskem
… Za vsako območje bi radi imeli "lokalnega dilerja". Ljudje raje
kupijo ploščo od lokalnega prodajalca, kot da jo naročijo z drugega konca
sveta.
O
spremembah na glasbeni sceni od rojstva Moonlee Records leta 2004 …
Mi
smo bili dejavni že pred Moonleejem, še globoko v devetdesetih, zato je še zanimivejša
primerjava s tistim časom, ko še ni bilo interneta. Vse informacije o ploščah, koncertih
in festivalih so šle prek fanzinov, flajerjev, plakatov … Popolnoma drugačna
mreža kot danes. In takrat je veliko manj ljudi vedelo, kaj se kje dogaja. Zdaj
pa naj bi vsi vedli vse. To ni problem samo naše scene – tak je svet. Poplava
informacij, poplava bendov, poplava vsega. Hkrati pa je tudi odnos do vsega
veliko bolj površinski.
O
tem, ali so debate "alternativa vs. mainstream", ki se jih je
udeležil na oddaji Videozid, sploh smiselne…
Z
mojega vidika niti ne najbolj. Sploh v okviru koncepta oddaje, kjer v desetih
minutah, ki jih imaš na voljo, ne moreš niti definirati, kaj je mainstream in
kaj alternativa. Tam sem povedal, da nekega zelo strašnega navzkrižja sploh ne
vidim. Seveda tu govorim s položaja neke obrobne, podtalne scene, ki ima svoj
habitat in pričakovanja in niti ne teži k mainstreamu. Če pa se nekdo s te
obrobne scene počuti ogroženega zaradi mainstreama, ima po mojem mnenju velik
problem.
Vprašanje,
kaj je alternativa in kaj mainstream, je aktualno vprašanje za nekoga, ki ima
sedemnajst let, za mene, ki jih imam dvakrat toliko, pa je popolnoma
irelevantno. Poanta, ki sem jo hotel tam izpostaviti, je, da bistvo alternative
ni v tem, da si samo proti mainstreamu. Sam zase moraš vedeti, kaj, kako in
zakaj ustvarjaš, in potem ti je za mainstream povsem vseeno. In samo če to
razčistiš pri sebi, boš čez deset let še tu in v tem času tudi kaj naredil.
O
Moonleejadi …
Moonleejada
je zame nekakšno druženje ekipe, ki je zbrana okoli Moonleeja. Ne samo bendi,
ampak tudi vsi preostali, ki so na različne načine vključeni v to. Vsi smo
namreč razkropljeni po različnih koncih – geografsko in časovno. Na Moonleejadi
se zberemo na enem mestu in "zažuramo". To je stvar, ki Moonlee
zgodbo drži skupaj. Polnjenje baterij. Da si ob sedmih zjutraj popolnoma
utrujen, a srečen, da imaš okoli sebe vse te super ljudi in da to zgodbo
ustvarjamo skupaj. Super občutki, izkušnje, doživetja, spomini. To je vredno
bistveno več kot kakršenkoli finančni vidik. In na koncu povlečeš črto, vidiš,
da si zmagal.
Žarnca
Žarnca
Ni komentarjev:
Objavite komentar